Firma

Navijači Vojvodine na finalu Kupa Srbije u Beogradu 2011. godine

Fudbalski klub Vojvodina jedan je od najpopularnijih i najpoznatijih fudbalskih klubova u Srbiji, sa tradicijom dužom od 100 godina i kao takav, oduvek je imao svoje verne navijače, mahom sa teritorije Novog Sada i okoline.

Međutim, u proleće 1989. godine, sve manje grupe organizovanih navijača Vojvodine ujedinile su se u jednu veliku, jedinstvenu navijačku grupu, koju su nazvali “Red Firm”. Inspiraciju za ovo ime, vojvodinaši su našli u nazivu navijačke grupe popularnog londonskog kluba Vest Hem junajteda – Inter Siti Firm, s tim da su reči “Inter Siti” zamenili rečju “Red”, zbog crvene boje u osnovi grba i dresa Vojvodine.

Praktično odmah po stvaranju Red Firma, grupa od nekoliko desetina navijača Vojvodine odlučila je da osnuje svoju podgrupu, koja bi delovala autonomno kao deo Red Firma. Želeći da svojoj grupi daju srpsko ime, navijači koji su je osnovali odlučili su da grupu nazovu Firma i oni su, zajedno sa ostalim organizovanim navijačima Vojvodine, te 1989. godine i kasnije, utakmice posmatrali sa istočne tribine “Karađorđa”.

Međutim, 1996. godine, Firma je odlučila da se izdvoji iz Red Firma i preseli se na nekadašnji “veliki jug”. Postavljajući jasna i striktna pravila o članstvu grupe, među kojima su i to da se u grupu primaju samo punoletni članovi, da svaki navijač na utakmicu mora dolaziti sa obeležjem grupe ili kluba, da se klub mora pratiti i na gostovanjima itd, Firma je počela da beleži svoj veliki uspon u brojnosti, organizaciji i značaju za život i rad samog kluba.

Konačno, kada je grupa dovoljno porasla i ojačala, 2003. godine Firma se preselila na severnu tribinu, a odmah potom, na toj strani stadiona joj se pridružio i Red Firm, koji od tog momenta praktično postaje deo Firme. Svega dve godine kasnije, Firma postaje još značajniji segment kluba, od momenta kada su neki njeni članovi postali članovi u klupskoj Skupštini kao najvišem klupskom telu, te na taj način stekli mogućnost da kontrolišu i na institucionalan način pozivaju na odgovornost svaku upravu kluba.

Na svakoj utakmici u Novom Sadu, Vojvodina može da računa na podršku oko 300 najvernijih firmaša, dok na značajnijim mečevima na severu “Karađorđa” zna da se okupi i do 2.000 navijača Vojvodine. Fudbaleri Voše mogu da računaju na podršku Firme gde god da igraju i to ne samo u Srbiji, već i u inostranstvu, a najmasovniji odlazak navijača Vojvodine na gostovanje zabeležen je na finalu Kupa Srbije 2013. godine u Beogradu, kada je na utakmicu protiv Jagodine otputovalo oko 11.000 vojvodinaša, pri čemu je karavan iz Novog Sada brojao preko 100 autobusa.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Politika privatnosti.

Osim po praćenju i navijanju za Vojvodinu, navijačka grupa Firma poznata je i po svojim humanitarnim akcijama, pa su tako firmaši učestvovali u akcijama davanja krvi, prikupljanja sredstava za srpske porodice na Kosovu i Metohiji, prikupljanja sredstava za osobe kojima je bila potrebna skupa medicinska pomoć, a mnogi navijači Vojvodine organizovano su učestvovali u borbi protiv strašnih poplava koje su 2014. godine bile zadesile Srbiju.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Politika privatnosti.

S druge strane, organizovani navijači Vojvodine uvek su bili poznati po svojoj apolitičnosti i nikada nisu pružali javnu podršku bilo kojoj političkoj opciji. Kako to i sami često kažu, njihova jedina stranka je – fudbalski klub Vojvodina.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Politika privatnosti.